Vormingsonderwijs

Elke basisschool besteedt aandacht aan de verschillende godsdiensten en levensovertuigingen die er op de wereld zijn. Als openbare school hebben wij niet één bepaalde religie of levensovertuiging als uitgangspunt. Juist niet!

Op de Holterenk wordt vormingsonderwijs  gegeven door middel van een rouleringssysteem met; humanistische vorming  (h.v.o.), godsdienstige vorming (g.v.o.) en islamitische vorming (i.v.o.). Alle leerlingen nemen deel aan de lessen en volgen per periode 1 van de 3 levensovertuigingen of geloven. De lessen worden gegeven door 3 externen leerkrachten die de lessen aanbieden aan de hand van thema's. Op deze manier wordt de nadruk gelegd op diversiteit en respect voor de verschillende geloven en levensovertuigingen. Dit doen we onder meer aan de hand de van actualiteit, tijdens wereldoriëntatie, en met het oog op burgerschapsvorming.

De docenten 
HVO

Mijn naam is Marijke Melissen en ik verzorg de HVO lessen. HVO staat voor Humanistische VormingsOnderwijs. Ons motto is: Zelf denken, samen doen!

Mijn lessen hebben twee hoofddoelen.
-kinderen leren omgaan met zichzelf (emoties, waarden, zorgen) en met hun medemensen: familie, vriendjes en vriendinnetjes, klasgenootjes.
-kinderen leren omgaan met het grotere geheel van de samenleving en de (natuurlijke) wereld om zich heen.

Dat betekent dat we nadenken over wat de kinderen ten aanzien van deze onderwerpen bezighoudt. Ik help de kinderen een onderwerp van verschillende kanten te bekijken door prikkelende vragen te stellen en door naar elkaar te luisteren zodat de kinderen vervolgens een eigen keuze kunnen maken.

GVO
Mijn naam is Henk-Jan Gosseling en ik geef de lessen GVO (godsdienstig vormingsonderwijs) in het kader van vormingsonderwijs. Dat doe ik sinds vele jaren op verschillende scholen.

De bedoeling van de lessen is om kinderen te ondersteunen bij hun vorming en bij hun omgang met levensvragen. Ervaringen uit hun dagelijks leven verbinden we met verhalen uit de Bijbel en uit andere bronnen. Ook werken we met spel, gesprek, beweging, tekenen en dergelijke. Het is fijn om, nu voor het tweede jaar, deze lessen te geven in de carrouselvorm in samenwerking met de collega’s van HVO en IVO en in goed overleg met de school.

IVO
Mijn naam is Mahmut Köroğlu en de kinderen volgen bij mij de lessen IVO. Bij de lessen Islamitisch Vormingsonderwijs (IVO) maken de leerlingen kennis met de basisbeginselen en de ethiek van de islam. Daarnaast leren de kinderen om zelfstandig te denken en een open houding aan te nemen tegenover andere overtuigingen. Het bevorderen van respect voor andersdenkenden en andersgelovigen staat hierbij centraal.

Het doel van IVO is niet alleen om kennis over de islam over te brengen, maar ook om een bijdrage te leveren aan begrip en dialoog tussen kinderen van verschillende achtergronden. Hierdoor ontwikkelen de leerlingen een bredere kijk op de wereld en leren zij samen te leven in een diverse samenleving.


(Henk-Jan, Marijke en Mahmut)